Groentips en Groeninfo

De helaas inmiddels overleden Wim Willemsen gaf ons op een ledenavond op humorvolle wijze uitleg over de aanleg en beplanting van borders. Hieronder een korte opsomming van acties die allereerst uitgevoerd moeten worden, alvorens tot beplanting over te kunnen gaan:

1. de grond een meter diep doorspitten omdat niet alleen het water erdoor kan omlaag maar juist ook omdat de planten het water naar boven kunnen zuigen
  2. daarna goede kwaliteit compost erdoor frezen, liefst ook oude mest
  3. daarna de border inplanten, maar het liefst in april/mei
  4. bomen eerder planten, als ze in potten geleverd worden kan het ook later

Houd bij het beplantingsplan rekening met planten die op andere momenten in het jaar bloeien zodat je altijd een leuke aantrekkelijke border hebt. Als je op een moment bij het tuincentrum of kweker alle planten haalt die op dat moment bloeien, is er volgend jaar ook op hetzelfde moment waarschijnlijk alles in bloei en eerder en later niets. Zet de border goed vol en plant zeker ook bodembedekkers (scheelt onkruid en voorkomt uitdroging van de grond door de zonneschijn)

Composteren: de composthoop moet vochtig en heet zijn om goed resultaat te geven. Strooi daarom om de 30 cm een mest met een N/P/K verhouding van 12/10/18.

N/P/K staat voor de elementen: Stikstof, Fosfor en Kalium. Soms is er aan mest ook Mg of Magnesium toegevoegd. Dan staat er op de verpakking een +. Dit betekent een toevoeging van Mg in de verhouding van 2. Een hele goede mest is bijvoorbeeld DCM2.

Kleigrond heeft vaak genoeg Kalium. Teveel Kalium verdringt het Mg.

Klaver in het gazon is een teken van te weinig stikstof. Een goed remedie hiertegen is het strooien van bloedmeel.

Borders: in het voorjaar pas borders schoonmaken, dus oude plantresten verwijderen of vermalen en terugstrooien. In de winter alles lekker laten staan: het is een mooi gezicht als het gesneeuwd heeft of alles berijpt is en het biedt schuilplekken voor onverwachte tuinbezoekers zoals egels, rupsen enzovoort.

Vroeger werden borders ingedeeld met groepen van planten. Tegenwoordig worden planten meer verdeeld door de border en komen ze diverse malen terug. Achteraan zet je over het algemeen het beste bekende en goed gedijende planten. Vooraan, meer in het zicht, zet je dan bijvoorbeeld bijzondere planten die je graag wilt hebben. Planten opgekweekt in turf nooit zomaar in de kleigrond zetten. Altijd wat turf of potgrond door de klei mengen en daar de plant inzetten.