Beste Groei & Bloei-liefhebbers,

Dinsdagavond 21 november was onze laatste ledenavond van dit jaar. In deze Nieuwsflits kunt u een kort verslag lezen over deze inspirerende lezing.

De komende periode zijn er geen ledenavonden en zetten wij de activiteiten even op een laag pitje. Ondertussen is het bestuur wel drukdoende om een mooi en interessant programma voor 2024 samen te stellen.

De eerstvolgende ledenavond is op dinsdag 20 februari 2024.
Noteert u deze datum alvast in uw agenda! Wij hopen u deze avond weer te kunnen verwelkomen.

Het bestuur wenst u gezellige feestdagen en een gezond, groeiend en bloeiend 2024.

Vriendelijke groeten,
Hanny de Jong.

Kort verslag van de lezing over “houtzwammen” op dinsdagavond 21-11-23.

Het was een leuke en interessante lezing over paddenstoelen, die op hout groeien.
Leo Brand is een enthousiast verteller en nam ons mee in de wondere wereld van houtzwammen.
Het blijkt steeds weer erg lastig te zijn om vast te stellen welke paddenstoel het precies is, vooral bijvoorbeeld als ze een paar dagen later een tikje veranderd zijn, maar onthoud: waar leeft de paddenstoel op, welke soort boom, maak een foto van de bovenkant, de onderkant en de omgeving en dan maar zoeken naar de naam tussen de duizenden paddenstoelen, die er zijn in Nederland.
Hij zei: Ik zelf heb al 3000 foto's van houtzwammen, maar ik ben nog lang niet klaar.
Bij de Heemtuin in Vierhouten is ook iemand aan het inventariseren op de paddenstoelen, dus nu weet ik hoe moeilijk het is.
Wist je trouwens dat uitheemse bomen, die al 50 tot 80 jaar hier staan, gesetteld zijn en voortgeplant, langzamerhand inheems worden genoemd en dus geen exoot meer.

Hanna van Noorden.

Heeft u zich al opgegeven voor de tuinenreis? Er zijn nog enkele plaatsen vrij.

Verslag Plant-estafette in Obdam

Donderdag 16 november vond om 10.30 uur de Groenspoor plant-estafette plaats in de Weerestraat te Obdam.
De deelnemers, onder wie de leerlingen van groep 3 van basisschool de Kelderswerf, bewoners van Wilgaerden, de Horstenburgh, leden van Amateur Tuindersvereniging Obdam en bestuursleden van Groei & Bloei, afd. Heerhugowaard, plantten 50.000 bollen en een kruidenmengsel van meer dan 20 soorten, waarmee zij de straat aantrekkelijker willen maken voor mensen en dieren.
Met zo'n grote hoeveelheid en verscheidenheid aan bollen en kruiden, zal de Weerestraat er in het voorjaar van 2024 vast heel fleurig uit gaan zien. Hopelijk komen ook de bijtjes op de bloeiende kruiden af en zullen ze zich gaan vestigen in het insectenhotel.

Klik hier om een Groei & Bloei abonnement cadeau te geven

Wie heeft er een tip over een interessante lezing, excursie of andere leuke activiteit voor onze afdeling?

Alle ideeën zijn welkom en kunt u mailen naar info@heerhugowaard.groei.nl

De commissie van de Nationale Tuinweek kwam begin dit jaar tot de vaststelling dat de Groei & Bloei Nationale Tuinweek in de voorbije periodes helaas niet voldoende kan rekenen op de animo van de afdelingen. Bij navraag bleek dat slechts een klein percentage van de afdelingen ertoe komt in deze week extra activiteiten te organiseren en dit om vooral logistieke redenen (te weinig vrijwilligers, geen organisatiekracht, klein bestuur, te volle week, te laat in het tuinseizoen, vakanties, enzovoort.)

Met toch spijt in het hart heeft de commissie dan ook geconcludeerd dat verdere organisatie in de huidige vorm weinig zinvol is en in de toekomst beter op andere activiteiten kan gefocust worden. Ze heeft deze conclusie dan ook aan het Landelijk bestuur overgedragen.

Het LB kan de redenen waarom afdelingen geen extra activiteiten kunnen organiseren helaas niet oplossen. De Groei & Bloei Nationale Tuinweek is in het leven geroepen op verzoek van de afdelingen, maar wordt op deze wijze niet voldoende gedragen door de afdelingen.
Het LB is daarom van mening dat er gefocust moet worden op dat wat sterk is en dat nog sterker maken, namelijk de open tuinen en het landelijke Groei & Bloei Open Tuinen Weekend. Deze activiteit loopt goed en is volledig ingebed bij de meeste afdelingen. Het weekend van het Groei & Bloei Open Tuinen Weekend (in 2024 op 15 en 16 juni) wordt ook standaard opgenomen in het jaarprogramma van de diverse succesvolle tuincarrousels en -estafettes.

Dat betekent concreet dat het vehikel Nationale Tuinweek in 2024 verdwijnt als evenement en de focus komt te liggen op het landelijke Groei & Bloei Open Tuinen Weekend
In dit weekend kun je tuinen bekijken door heel Nederland. Enkele landelijke activiteiten, zoals de verkiezing van de meest klimaatvriendelijke tuin en de fotowedstrijd, zullen ook in dit weekend worden opgenomen.

Het LB wil deze initiatieven nog meer in de kijker stellen en zo Groei & Bloei stevig op de kaart zetten als een groene vereniging waar je dat weekend, maar tevens het hele jaar door, tuinen kunt bekijken.

Gelukkig is er voor de leden van Groei & Bloei op 8 en 9 juni 2024 -- wat het startweekend van de Groei & Bloei Nationale Tuinweek zou zijn -- wel wat leuks in de plaats gekomen: Appeltern Adventure Gardens (voorheen Tuinen van Appeltern) zal tijdens dit weekend de tweede editie van het Appeltern Plantenfestijn houden, waar Groei & Bloei zich ook weer nadrukkelijk zal presenteren. En voor de leden zal er dit weekend weer een aantrekkelijke korting zijn op de entree van Appeltern. Meer informatie hierover volgt.

Dirk Chevalier
Voorzitter Commissie Nationale Tuinweek

Met dank aan onze adverteerders: