Heerhugowaard

Dinsdag 19 maart 2024 ledenavond met een lezing door dhr. Ger Molenaar over "Op stap binnen de grenzen van Nederland"

Ger Molenaar was jarenlang werkzaam als inspecteur bij de keuringsdienst van de bollenteelt; thans parttime museumdirecteur en al zijn leven lang een bevlogen natuurliefhebber.

In de coronatijd waren we massaal aan Nederland gebonden en verre reizen niet mogelijk, dus ging Molenaar met zijn partner op reis in Nederland.
“In onze eigen omgeving zijn we ook gezegend met mooie natuurterreinen, maar Nederland biedt natuurlijk veel meer”, zo stelt Molenaar, dus haalde hij de tent uit het stof en ging vele weekenden met zijn meissie eropuit.
Ze trokken naar het Oldambt in Groningen met zijn grauwe kiekendief en prachtige boerderijen, die hem als agrarisch museumdirecteur natuurlijk zeer aanspraken.
Daar niet ver vandaan, belandden ze in de Onlanden en Zuidlaren met een grote rijkdom aan vogels, bevers en nog veel meer. “Niet onvermeld mag blijven, dat daar nog een zeer relaxt volkje woont”, aldus Molenaar.
Verder zuidwaarts bezochten ze meerdere natuurgebieden, zoals de Weerribben, Dwingelderveld, Fochteloërveen, Diependal en de Drentse Aa.
Na de verkenning van het noorden, staken ze door naar het zuiden en zonder al te lange reistijden kwamen ze in Limburg terecht, waar het met de vele leuke orchideeën, reptielen en niet te vergeten de vogels, goed vertoeven was en waar ze s ’avonds onder het mom van een Maastrichts biertje tot de conclusie kwamen, dat Nederland nog zo slecht niet is.
“Als je dan ook nog op de terugweg door Brabant boomkikkers, vliegende herten en inktviszwammen ziet, kom je tot de slotsom, dat ons landje kan wedijveren met het buitenland”, aldus Molenaar.

Aanvang: 20.00 uur. Zaal open: 19.30 uur
Locatie: Centrum 31, ingang Basiusstraat te Heerhugowaard

Leden gratis toegang (op vertoon van de ledenpas)
Niet-leden betalen € 5,00